Lillstrumpisen

Att få tömma mitt huvud på saker..upp till dig om du vill läsa dom..!

Lite kvällsförberedning..

2012-03-31 17:04:05

I onsdags kväll kom jag på att vi har ju inget bröd hemma, o det innebär ju ingen frukost!
Men som tur var så hade jag en jäst liggandes i kylen.. så googla upp ett recept och bytte ur lite grejer mot det jag hade hemma..
De blev goda!! Blir fler gånger..



Frukostbullar

1 l ljummet vatten
1 pkt jäst
2,5 tsk salt
20 dl vetemjöl (blanda gärna två sorter,tycker det blir godare)
7 dl rågflingor
4 msk linfrön
2 msk rapsolja
2 msk honung

(jag blandade lite hur som, gör det du oxå)

Gör så här:

1.
På kvällen
Smält jästen i kallt vatten.

2. Blanda i resterande ingredienser och blanda om ordentligt, har du degblandare låt den gå i minst 5 minuter.

3. Forma till bullar och klicka ut i en muffinsplåt om du har, annars på en vanlig plåt.

4. Ställ in plåten i kylskåpet över natten.

5. Morgonen efter
Nästa morgon, sätt ugnen på 200 grader och ställ in plåten i mitten av ugnen direkt.

6. Grädda i ca 15-20 minuter tills brödet börjar bli gyllenbrunt.


Kommentarer
Postat av Lina
2012-03-31 18:48:36

Det ska jag testa någon dag! :) Puss syrran


URL: http://ljuvastund.blogg.se/
Kommentera inlägget här:

Namn Kom ihåg mig?
E-postadress (publiceras ej) URL/Bloggadress