Lillstrumpisen

Att få tömma mitt huvud på saker..upp till dig om du vill läsa dom..!

Enkel fisksoppa.

2012-03-06 19:40:54

I lördags hann jag iaf träffa mamma lite mer, är inte mycket man får se henne när hon jobbar i Nyköping!
Bjöd henne på en enkel fisksoppa.. den var faktiskt god. Första gången jag gjort soppa överhuvudtaget på egen hand.



Enkel fisksoppa med aioli:



Ingredienser 4 portioner:
400 g torsk, 1 l vatten, 2 fiskbuljongtärningar, 2 gula lökar, 2 morötter, 1 squash, 1 tsk salt, 1 pkt saffran, 1 dl grädde.
Aioli: 2dl majonäs, 2 vitlöksklyftor.

Servera med flerkornsbröd.

Så här gör du:
1. Skala lök, morötter och squash. Dela i mindre bitar.
Koka upp vatten och buljong och lägg ner alla grönsaker. Puttra på låg värme ca 10-15 min.
Mixa sedan till en slät soppa med stavmixer. Blanda ner salt. saffran och grädde. Rör runt och smaka av.
2. Dela fisken i mindre bitar och lägg ner den i soppan. Småputtra i ca 5-10 min (beroende på fisken). Smaka av med salt och peppar.
3. Blanda majonäs med pressad vitlök.

Tips:
Till denna fisksoppa kan man välja lägga till räkor, musslor eller annan fisk. Byt ut saffran mot curry. Köp färdig aioli om du inte vill göra egen.

Smaklig måltid!!



Sen frossa vi med var sin glass mamma hade köpt med sig!!

Mini Magnum mandel..mmmm


Älskar dig mamma!!



Kommentarer
Postat av Lina
2012-03-07 18:37:13

Vill också smaka ;) haha. Vilket fint kort på mammsen <3

Postat av mahlin
2012-03-07 22:02:57

Ja,det blev fint =) får göra den någon mer gång. En väldigt bra förrätt oxå tror jag.

Postat av beciell
2012-03-07 23:45:36

Passa på, sista chansen att TÄVLA om ett par RAY BAN SOLGLASÖGON i min blogg: http://beciell.blogg.se/2012/march/bloggtavling-vinn-ett-par-ray-ban-wayfarer.html


URL: http://beciell.blogg.se/
Kommentera inlägget här:

Namn Kom ihåg mig?
E-postadress (publiceras ej) URL/Bloggadress