Lillstrumpisen

Att få tömma mitt huvud på saker..upp till dig om du vill läsa dom..!

Påskhelgen del 2!!

2012-04-11 10:10:57

På söndasmorgon fick jag ett mobilsamtal från min svägerska..om de kunde kika bort..
Så jag drog på mig kläder och drog upp till konsum för att handla till en äppeloaj, men den var stängt så fick dra vidare till Överby..

Detta är min första gjorde äppelpaj någonsin. Har nyligen själv börjat äta vissa äppelgrejer. Så kanske valde fel äppelsort. Men man lär sig.

Knäckäppelpaj..
En äppelpaj men knäcktäcke. Servera med vaniljsås eller glass!



Tid 1 timme/ 6 portioner.

Ingredienser:

Pajdeg:

Fyllning:

Utrustning du behöver:

Gör så här:

Sätt ugnen på 200ºC.

Ta fram en kastrull. Smält smöret och blanda ner havregryn, mjöl och socker. Tryck ut degen med en sked i en pajform ca 22 cm i diameter.

Förgrädda mitt i ugnen i ca 10 min. Låt den svalna.

Skala och skär äpplena i klyftor. Fördela dem i pajskalet.

Smält smör i kastrullen och rör sedan ner socker och mjöl.

Vispa ner grädden till en tjock sås och låt den koka upp under omrörning så att det inte fastnar på bottnen.

Låt såsen sjuda några minuter. Rör ner kanel och mandel.

Bred ut såsen över äpplena. Ställ in i mitten av ugnen i ca 25-30 minuter.

Låt svalna 10-30 minuter före servering.



Det verkade gå hem hos familjen Yli-Vainio-Myrén..











Sen så blev det faktiskt så att vi åkte till dom mot kvällen samma dag och grilla.
Åh gud så gott det var.. vildsvin, fetaostkräm, sallad, hemmagjorda potatisklyfter, rödvin. Mmmm



Men först hann vi med en promenad med Stefans föräldrar borta i Väne-Ryr..



Tycker himlen är så vacker här..



Valpen Lucas vill ha pusskalas, men Naala är inte lika på.. för ung för henne.. haha


Hoppas ni oxå hade en go påskhelg med en massa mys och gottigheter...


Puss


Kommentarer
Postat av Hanna
2012-04-11 16:34:56

Ja den äpple pajen gick verkligen hem, super god :)

Kommentera inlägget här:

Namn Kom ihåg mig?
E-postadress (publiceras ej) URL/Bloggadress