Lillstrumpisen

Att få tömma mitt huvud på saker..upp till dig om du vill läsa dom..!

Lite kalas..

2012-04-17 15:01:01

Det har ju som sagt varit fullt upp..har nog aldrig hänt förut, att vi haft och göra..

Iaf, i torsdags så fyllde Hannas (min svägerska) man 35år, det blev kalas så klart och de bjöd på godaste grillningen hittills!!
Förutom ett presentkort så bakade jag en sats med mazariner.

Längesedan jag gjorde dom, bara bakat dom till pappa förut..han sa de var så mkt godare än köpta och skulle aldrig mera köpa dom. Utan be mig baka istället..
Men hann bara göra två satser..så blev ju lite minnen i bakningen, så var lite jobbigt. Men jag tog mig igenom det och det blev dom godaste jag gjort!!
Hade inne dom lite längre och blev lite motstånd i mandelfyllningens översta lager.. mumma!

Tack pappa, du fanns där och viste precis hur du ville ha haft dom <3







Mina Mazariner ca 25st (varierar från gång till gång, brukar få 16plus)

Deg:
100g smör
3½ dl vetemjöl
½ dl socker
1 äggula
½ tsk vaniljsocker

Mandelfyllning:
200g mandelmassa
50g rostad mandel (kan uteslutas)
100g smör
2 ägg
½ krm salt

Glasys:
2dl florsocker
1½ msk vatten

Gör så här:
1. Gör degen. Blanda det rumstepurerade smöret med de övriga ingredienserna och arbeta ihop det till en smidig deg. Tryck ut degen i mazarinformerna och ställ i kylen. (jag köper små aluminiumformar, de är runda).

2. Sätt ugnen på 175 grader och gör sedan fyllningen:
Riv mandelmassan grovt. Finhacka eller mal mandeln. Blanda mandelmassan, mandeln och smör till en slät och smidig konsistens, tillsätt äggen en i taget. Tillsätt salt.
Klicka sedan ner fyllningen i formarna, fyll till lite drygt hälften.

3. Grädda i ugn i ca 10 min tills mazarinerna har fått fin färg. Låt svalna och ta don sedan ur formarna. (behövs ej om du har engångs formar).

4. Rör ihop florsocker och vatten till en glasyr. Bre på ett tunt lager, låt stelna.

Låt det väl smaka <3



Sedan var vi även på kalas på lördagen..det blev mer en halvdag då pga sjukdom bara blev vi som kom. Men det gjorde inget.. vi åt nästan upp den goda smörgåstårtan ändå.. hihi
Tog en härlig långpromenad med Helen och hundarna...


Kommentarer
Postat av Hanna
2012-04-17 19:19:42

Underbart goda Mazariner.. bättre än köpta :))

Postat av Proppis
2012-04-17 20:57:46

Jag beställer en sats sånnadär


URL: http://livetilillabyn.se
Postat av Mahlin
2012-04-17 22:37:49

Åhh tack Hanna!

Sofia, får bjuda vid ev nästa tillfälle du besöker mig :-)

Postat av C
2012-04-19 15:13:48

AAAAAHHHHHHHHHHHH älskar mazariiiiiiner

Kommentera inlägget här:

Namn Kom ihåg mig?
E-postadress (publiceras ej) URL/Bloggadress